Klubben

Nyköpings Klätterklubb

Klubben

Klättringen växer stort i Sverige. Svenska Klätterförbundet har rekordmånga medlemmar, omring 15 000, och det talas om att mer än 200 000 svenskar klättrar på regelbunden basis.

Nyköping är känt för utomhusklättringen på det fantastiska Simonsberget, där många kurser arrangeras under sommarhalvåret. Vi har även andra fina klippor, som klubbens "hemmaklippa" Kungstorpsberget, Bistaberget och ett flertal andra pärlor. Inomhus lyser dock klättringen med sin frånvaro. Klättrande Nyköpingsbor åker i dag till Norrköping och Stockholm för att träna inomhus. I huvudstaden finns ett flertal framgångsrika kommersiella anläggningar.

Nyköpings Klätterklubb grundades 2017 och vårt mål är att etablera och driva inomusklättring i Nyköping. Vi ser ett stort intresse hos såväl barn och ungdomar, som hos vuxna.

Har du tips på en lokal som passar för inomhusklättring? Kontakta oss gärna! Vi nås enklast på info@nykopingsklatterklubb.se.

DOKUMENT

Verksamhetsplan 2024